Ti trovi qui: Home » Events

Events @Unimore

Advanced Seminars

2024: PhD Program in Computer and Data Science (Unimore). Quantitative and formal modeling of historical sciences. Coding and comparing syntactic data (Reggio Emilia, March 18-22). Instructors: Paola Crisma, Cristina Guardiano, Monica Irimia, Giuseppe Longobardi, Andrea Sgarro. The program can be downloaded here.

2023: PhD Program in Computer and Data Science (Unimore). Coding and comparing syntactic data (Reggio Emilia, March 30-April 4). Instructors: Paola Crisma, Anca Dinu, Liviu Dinu, Cristina Guardiano, Monica Irimia, Giuseppe Longobardi, Emanuela Sanfelici, Andrea Sgarro. The program can be downloaded here.

2017: Comparazione e classificazione dei dialetti d’Italia, Reggio Emilia, November 17. [Program]

2013: Advances in phylogenetic linguistics, Ragusa Ibla, July 13 – 17 (www.centrostudifelicianorossitto.it/langelin) [Poster] [Program]

2013: 39mo Incontro di Grammatica Generativa, Modena e Reggio Emilia, February 21 – 23. [Poster] [Program]

2011: Scimmie parlanti. Linguistica e altre scienze naturali, Modena e Reggio Emilia, February 2 – 3. [Poster] [Program]

Webinar series about language change in contact areas (jointly organized with Unime)

2020

June 5th: Vincenzo Stalfieri, Modena e Reggio Emilia, “Dialectal areas in Italy: the Lausberg area”

June 12th: Vincenzo Stalfieri, Modena e Reggio Emilia, “Dialectal areas in Italy: Calabria”

June 19th: Vincenzo Stalfieri, Modena e Reggio Emilia, “Dialectal areas in Italy: Puglia”

June 26th: Vincenzo Stalfieri, Modena e Reggio Emilia, “Dialectal areas in Italy: Salento”

July 10th: Vincenzo Stalfieri, Modena e Reggio Emilia, “Dialectal areas in Italy: Campania”

July 24th and August 6th: Vincenzo Stalfieri, Modena e Reggio Emilia, “Dialectal areas in Italy: Sicilia”

August 21st: Vincenzo Stalfieri, Modena e Reggio Emilia, “Dialectal areas in Italy: Lucania”

September 4th: Vincenzo Stalfieri, Modena e Reggio Emilia, “Dialectal areas in Italy: Gallo-Italic enclaves”

September 18th: Vincenzo Stalfieri, Modena e Reggio Emilia, “Dialectal areas in Italy: Italo-Greek”

September 25th: Vincenzo Stalfieri, Modena e Reggio Emilia, “Dialectal areas in Italy: Emilia Romagna”

October 6th: Alessandro De Angelis, Messina, “Sistemi a triplice complementazione nei dialetti meridionali estremi”

October 21st: Giulia Bucci, Roma “La Sapienza”, “Costruzioni esistenziali nel meridione estremo d’Italia: tra greco e romanzo”

November 4th: Carmelina Toscano, Firenze, “La pseudo-coordinazione nei dialetti meridionali estremi”

November 13th and 20th: Franco Fanciullo, Pisa, “Il sostrato linguistico”

November 25th: Annamaria Chilą, Messina, “Sul clitico dativale si in alcune varietą del calabrese meridionale”

November 27th: Cristina Guardiano and Vincenzo Stalfieri, Modena e Reggio Emilia, “I dialetti e la comparazione parametrica”

December 4th: Patrizia del Puente, Centro Internazionale di Dialettologia, Universitą della Basilicata, “Il progetto A.L.Ba.”

December 9th: Norma Schifano, Birmingham, “When Greek meets Romance: Changing alignments in the Greek of southern Italy”

December 11th, Potito Paccione, Teresa Graziano, Teresa Carbutti e Giovanna Memoli, Centro Internazionale di Dialettologia, Universitą della Basilicata, “I dialetti della Basilicata”

December 18th, Simone Pisano, Universitą Guglielmo Marconi, “La marcatura differenziale dell’oggetto in alcune varietą sarde”

2021

January 15th: Diego Pescarini, CNRS, Université Cōte d’Azur, BCL, “Nominal syntax (and morphology) at the Ligurian/Occitan border”

January 22nd: Alessandro De Angelis, Messina, “There sentences in extreme southern Italy: on the rise of a “Greek-style” pattern”

January 29th: Annamaria Chilą, Messina, “Per una ridefinizione tipologica del bilinguismo greco-romanzo”

February 5th: Andrea Ceolin, Modena e Reggio Emilia, “Lexical contrast and sound change”

February 10th: Alice Idone, Zurich, “L'accordo dei quantificatori nei dialetti meridionali estremi. Sincronia e diacronia”.

March 5th: Gabriele Costa, Pisa, “The Gallo-Italic dialect of Sperlinga”

March 10th: Cristina Guardiano, Modena e Reggio Emilia, “Per la definizione di un modello del contatto sintattico: il caso del greco in Italia meridionale”.

March 12th: Maria Olimpia Squillaci, Cambridge, “Auxiliaries in contact in Calabria Greek”

March 22nd: Giuseppe Longobardi, York, “Romance beyond Romance”

April 30th: Monica Irimia, Modena e Reggio Emilia, “Two types of causatives and DOM”

May 7th: Andrea Ceolin, Modena e Reggio Emilia, “Dialectometry”